REGLEMENT INTERCLUBTAPBILJART RONSE | |||||||||
Op 03 september 1993 werd voor ombepaalde duur het verbond met naam | |||||||||
INTERCLUB RONSE TAPBILJART | |||||||||
Het verbond zal beheerd worden door | BRUYNEEL MAURICE | ||||||||
leden: | een afgevaardigde per club. | ||||||||
Ernstige problemen | |||||||||
Indien er zich problemen voordoen tussen bepaalde ploegen, en het bestuur van INTERCLUB | |||||||||
kan niet tot een oplossing komen, zal er een beroep worden gedaan op iedere | |||||||||
ploegverantwoordelijke van de ploegen die begonnen zijn op 01 SEPTEMBER 1993 om een | |||||||||
gezamelijk besluit te nemen, ( de betrokken clubs mogen wel hun probleem komen uitleggen ) | |||||||||
en hun standpunt komen verdegigen maar moet daarna de vergadering verlaten zodat deze een | |||||||||
beslissing kan nemen | |||||||||
Kompetitie | |||||||||
Twee weken voor de eerste wedstrijd, zal de kalender in het bezit gesteldworden van alle clubs. | |||||||||
begin kompetitie : | AUGUSTUS | ||||||||
einde kompetitie : | JUNI | ||||||||
De kompetitie gaat door op vrijdag of zaterdag om 19.00 uur, volgens de kalender, ploegen | |||||||||
die op een bepaalde datum niet kunnen spelen dienen een andere datum af te spreken met hun | |||||||||
tegenstander , maar moet wel gebeuren voor de datum ( kalender , competitie of zie | |||||||||
verantwoordelijke van interclub het is verplicht het bestuur hiervan op de hoogte te brengen. | |||||||||
Vanaf 17 MAART 2013 voor ploegen die veranderen van datum moet op papier staan ingevuld | |||||||||
door de twee verantwoordelijk van de ploegen , en binnen doen in lokaal MERCATOR 1 week | |||||||||
voor de datum | |||||||||
Puntenverdeling | van de clubs : | gewonnen | 2 punten | ||||||
gelijk | 1 punten | ||||||||
verloren | 0 punten | ||||||||
Rangschikking voor de clubs : | |||||||||
Volgens het aantal behaalde punten, vervolgens het aantal overwinningen, in geval van nog | |||||||||
gelijke punten zal een test match gebeuren op een neutrale biljart wwar het INTERCLUB | |||||||||
zal beslissen waar het doorgaat | |||||||||
Puntenverdeling van de spelers : | winnen met 2/0 | 3 punten | |||||||
winnen met 2/1 | 2 punten | ||||||||
verliezen met 1/2 | 1 punten | ||||||||
verliezen met 0/2 | 0 punten | ||||||||
Rangschikking voor de spelers : | |||||||||
volgens het aantal behaalde punten, vervolgens het aantal overwinningen, in geval van nog gelijk | |||||||||
zal er ook een test match gebeuren ook op een neutrale biljart waar het interclub zal | |||||||||
beslissen waar het doorgaat. | |||||||||
SPELREGLEMENT | |||||||||
1. De thuisploeg is verplicht het biljart in goede staat om 18.30 ter beschikking testellen van de | |||||||||
bezoekende ploeg. | |||||||||
van 18.00 uur tot 18.30 is de biljart voor de thuis ploeg | |||||||||
van 18.30 uur tot 19.00 uur is de biljart voor de bezoekers | |||||||||
2. De dag van de wedstrijd moeten de reglementen in het bezit zijn van de scheidsrechter | |||||||||
3. Beide kapiteins dienen ten laatste om 18 uur 45 het scheidsrechterblad met de 8 spelende | |||||||||
leden 2 tot 4 reserves ( indien mogelijk ) ingevuld te hebben. | |||||||||
4. Men moet de spelers van de tegenpartij invullen in de volgorde dat men ze gekregen heeft . | |||||||||
5. Ten laatste om 19 uur 10 wordt aangevangen met de eerste partij. | |||||||||
de wedstrijden dienen in volgorde te worden gespeeld , wanneer één der spelers afwezig is | |||||||||
moet na 10 min, een reserverspeler aantreden, indien er geen reserverspeler aanwezig is wordt | |||||||||
de wedstrijd verloren verklaard. | tenzij beide kapiteins overeenkomen om een later gespeelde | ||||||||
match naar voor te schuiven , en de desbetreffende match dan later te spelen als beide | |||||||||
spelers aanwezig zijn. | |||||||||
6. Na de 4 match zal een pauze ingelast worden van +- 15 minuten tijdens die pauze kan de | |||||||||
thuisploeg een tombola houden of dergelijke dingen, de trekking van de tombola mag gebeuren | |||||||||
tijdens de pauze na de 8 gespeelde matchen of tijdens de matchen op voorwaarde dat de | |||||||||
spelers niet beinvloedt. Er wordt ook gevraagd aan de bezoekers om geen kaarten te verkopen | |||||||||
tijdens de pauze omdat de pauze voorbehouden wordt voor de thuisploeg dit is wel toegelaten | |||||||||
na de pauze | |||||||||
7 Het is ook verboden om op biljart te spelen tijdens de pauze, dit zowel voor de spelers en de | |||||||||
supporters. | |||||||||
8. Na het eindigen van de wedstrijd tekenen de beide kapiteins en de hoofdscheidsrechter | |||||||||
het scheidsrechterblad en vermelden eventuele opmerking op de achterzijdevan de blad. | |||||||||
SCHEIDSRECHTER | |||||||||
1. Deze wordt aangeduid door de thuisploeg, hij mag echter wel lid zijn van de thuisploeg en | t | ||||||||
eventueel ook zijn partij spelen, op voorwaarde dat er voor deze partij een ander persoon als | |||||||||
scheidsrechter fungeert | |||||||||
2. Hij vult steeds zelf het scheidsrechterblad in | |||||||||
Hij moet streng maar steeds sportief het reglement toepassen. | |||||||||
Hij wordt dan ook geacht dit laatste te kennen. | |||||||||
3. Meerdere scheldsrechters mogen optreden , doch één van hen moet als hoofdscheirechter | |||||||||
fungeren en blijft volledig verantwoordelijk voor het wedstrijdverloop. | |||||||||
4. Lokaal met twee ploegen of meer , een scheidsrechter van ploeg A mag ook voor zijn ploeg B | |||||||||
scheidsrechter zijn of ( van ploeg B naar ploeg A | |||||||||
5. Wanneer een manche beéndigd is , noteert hij de uitslag en steekt overbebleven ballen in | |||||||||
het biljart zo vermijdt men het oefenen met de overblijvende ballen. | |||||||||
6. Bij herhaalde grove fouten van de scheidsrechter , mag de bezoekende ploeg een andere | |||||||||
scheidsrechter vragen die de wedstrijd verder leidt. | |||||||||
7. Hij moet vermijden dat de speler die niet aan de beurt is , invloed kan uitoefenen op de spelers | |||||||||
die wel aan beurt is. | |||||||||
SPELREGLEMENT. | |||||||||
1. Er wordt gespeeld volgens het systeem BAL / BAND / TAP. | |||||||||
2. Bij het begin van de manche plaatst men de rode ballen aa de zijde van het rode doel | |||||||||
de witte ballen aan de andere zijde. | |||||||||
3. De bezoekers spelen de eerste manche met de rode ballen en de tweede manche met de witte | |||||||||
ballen, bij een eventuele derde manche mogen de bezoekers kiezen. | |||||||||
4. Om het spel te beginnen telt de scheirechter langzaam 1.2.3. maar niet 3.2.1. | |||||||||
op drie spelen beide spelers gelijktijdig met de middenste bal naar de linkerband | |||||||||
De bal van de ene speler moet vertrokken zijn op drie zoniet wordt herbegonnen , opgepast als | |||||||||
een speler zijn opgangsbal binnen is en de andere speler raakt niet de band , de bal die binnen | |||||||||
is telt en de bal die de band niet raakt gaat naar het strafpunt ( in midden ) | |||||||||
Geen bal binnen wordt herbegonnen , opgepast na 3 keer fout de speler die fout maakt gaat | |||||||||
zijn bal naar het strafpunt ( in midden ) een wordt verder gespeeld. | |||||||||
5. De speler wiens bal het dichtst bij het tegenoverliggende doel terechtkomt blijft aan de beurt | |||||||||
Wanneer beiden de opgangsbal lukken wordt er samen uitgespeeld ( richting linkse band ) | |||||||||
en de scheidsrechter telt terug 1.2.3. wie het dichtst bij het tegenoverliggende | |||||||||
doel terechtkomt speeld verder | |||||||||
Als er geen bal gemaakt wordt in de opgang , de speler mag kiezen welke kan hij zal uitspelen | |||||||||
maar altijd van binnen naar buiten , uitspel en niets aangeraakt is gespeeld , de bal wordt terug | |||||||||
op zijn plaats een de spelers verliest zijn beurt. | |||||||||
Ook in de spel moet je iets aanraken BAND / TAP / BILLE of de bal wordt terug op zijn plaats | |||||||||
gezet en de spelers verliest zijn beurt. | |||||||||
6. Het uitspelen gebeurt van binnen naar buiten , als op dit ogenblik een bal op minder dan zeven | |||||||||
cm van de boord verwijderd is , zal de scheidsrechter de bal wegnemen . Na het uitspelen | |||||||||
zal de scheidsrechter de bal terug op zijn plaats leggen . Als op dat ogenblik een andere bal | |||||||||
op dese plaats ligt zal de scheidsrechter ( die de bal nog altijd in zin hand heeft de bal in de bak | |||||||||
plaatsen als de spelers zijn bal uit de bak wil spelen vraagt aan de scheidsrechter voor zijn bal | |||||||||
terug te nemen uit de bak en spel zijn bal ne keer gespeeld wordt de bal van de tegenstrever | |||||||||
terug op zijn plaats en gaat het spel gewoon verder. | |||||||||
BIJZONDERE SITUATIES | |||||||||
1. BAL UIT BILJART | |||||||||
Wanneer men een eigen bal uit het biljart speelt , wordt deze bal op het strafpunt geplaatst | |||||||||
en verliest men zijn beurt. | |||||||||
Wanneer men een bal van de tegenstrever uit het biljart speelt | wordt deze bal opz n | ||||||||
oorspronkelijke plaats teruggelegd , en de speler die fout maakt gaat zijn bal op het strafpunt | |||||||||
geplaast worden en verliest zijn beurt indien men door deze stoot een doel maakt wordt de bal | |||||||||
uitgenomen en op het strafpunt delegd ( overtreder betaald ) | |||||||||
Als 1 bal van de tegenstrever in het middenligt en men speelt zijn bal uit komt deze bal in de bak | |||||||||
Als de speler wiens bal in de bak ligt wil uitspelen dan is de bal van de tegenstrever uit het | |||||||||
midden genomen dan is de andere in het midden gelegd en uitgespeeld de bal van de tegenstrever | |||||||||
komt dan terug in het midden. | |||||||||
2. MET DE BAL VAN DE TEGENSTREVER SPELEN | |||||||||
Wanneer men met de bal van de tegenstrever speelt , verliest men z'n beurt en worden alle | |||||||||
verplaatste ballen teruggeplaatst , zelfs indien er een doel gemaakt werd ( overtreder betaald ) | |||||||||
De scheidsrechter moet altijd antwoord geven aan een speler die vraagt met welke kleur hij speelt | |||||||||
3. OP EIGEN BAL SPELEN | |||||||||
Wanneeer men rechtsreeks op een eigen bal spel , verliesr men zijn beurt en wordt de speelbal | |||||||||
op het strafpunt geplaatst , alle overige verplaatste ballen worden op hun oorspronkelijke plaatsen | |||||||||
teruggelegd , wanneer men door deze stoot een doel maakt , wordt de bal uitgenomen en op het | |||||||||
strafpunt gelegd (overtreder betaald ) | |||||||||
4. VOET OP DE GROND | |||||||||
Bij het uitvoeren van een stoot moet men temminste één voet op de grond houden indien dit niet | |||||||||
het geval , is sanctie als vorig punt ( 3 ) | |||||||||
5 TOUCHE | |||||||||
Een speler die een bal of ballen aanraakt met de keu een lichaamsdeel of kledij verliest zijn beurt | |||||||||
en de aangeraakte bal wordt op zijn oorspronkelijke plaats teruggelegd | |||||||||
De speler speel , maakt een bal binnen een ter dezelfde tijd een bal aanraakt of ballen met de keu | |||||||||
of kledij etc …. Deze doel is niet geldig , de bal wordt terug genomen op het strafpunt geplaatst | |||||||||
en verliest men zijn beurt ( overtreder betaald ) | |||||||||
6. DOORSTOOT | |||||||||
Men stoot door wanneer de keuspits nog in aanraking is met de speelbald op het moment dat | |||||||||
deze een andere bal raakt. Indien men doorstoot , verliest men zijn beurt en gaat de speelbal | |||||||||
van de overtreder op het strafpunt. | |||||||||
7 BAL RECHTSTREEKS BINNEN | |||||||||
Wanneer een speler een eigen bal rechtstreeks binnenspeelt ma de tegenstrever 2 ballen in het | |||||||||
doel steken , de eerste wijst hijzelf aan , de tweede wordt door de overtreder aangewezen. | |||||||||
Wanneer een speler zijn laatste bal rechtstreeks binnenspeelt verliest hij de manche ongeacht het | |||||||||
aantal overblijvende ballen van de tegen strever. | |||||||||
8. LOSSPELEN VAN DE BALLEN | |||||||||
Wanneer bij het losspelen van de ballen, een bal wordt gemaakt, dan mag de speler aan de beurt | |||||||||
verder spelen | |||||||||
9. TEGELIJKERTIJD TWEE BALLEN INSPELLEN | |||||||||
Wanneer een speler tegelijkertijd twee ballen inspeelt ( een van hemzelf + één van zijn | |||||||||
tegenstrever ) dan blijft hij aan de beurt , ongeacht de volgorde van het vallen van de ballen. | |||||||||
Wanneer de beide spelers nog met één bal overblijven , en een speler tegelijkertijd de twee ballen | |||||||||
inspeelt , dan wint de speler die aan beurt was . | |||||||||
10. INSPELEN VAN DE LAATSTE BAL | |||||||||
De laatste bal mag per cadeau genomen worden. | worden | ||||||||
ALGEMEENHEDEN | |||||||||
De thuisploeg moet ervoor zorgen dat het publiek geen enkele invloed uitoefent op het | |||||||||
wedstrijdgebeuren ( voldoende speelruinte voorzien en opmerkingen of aanwijzingen op voorhand | |||||||||
verbieden. De lokale reglementen in verband met boetes blijven van toepassing | |||||||||
iedere ploeg geeft een lijst binnen van de ingeschrevenspelers tenminste 2 weken voor het begin | |||||||||
van de kompétitie. Deze lijst mag gedurende de ganse kompétitie niet meer gewijzijd worden | |||||||||
Op deze lijst mag een onbeperkt aantal leden voorkomen. | |||||||||
Een lid kan slechts voor één enkele ploeg uitkomen. | |||||||||
Kom zijnnaam al dan niet gewild, op 2 verschillende lijsten voor , dan is hij automatisch | |||||||||
aangesloten aan de ploeg waarvoor hij het eerst uitkwam . Speelt hij dan toch nog voor andere | |||||||||
ploeg, dan wordt hij beschouwd als een niet aangesloten speler. | |||||||||
Alle ploegen worden in het bezit gesteld van de lijsten van de andere ploeg | zodat zij kunnen | ||||||||
controleren of de spelers van de tegenpartij wel degelijk ingeschreven staan | |||||||||
SCHEIDSRECHTERBLAD | |||||||||
DE WEDSTRIJDEN VAN DE VRIJDAG | |||||||||
Het scheidsrechter blad van de vrijdag moet binnen zijn voor de zaterdag 12 uur in lokaal | |||||||||
DE WEDSTRIJDEN VAN DE ZATERDAG | |||||||||
Het scheidsrechter blad van de zaterdag moet binnen zijn voor zondag 12 uur in lokaal | |||||||||
ZONIET BINNEN OP TIJD IS BOETE VAN 5 EURO | |||||||||
DE PLOEGEN DIE VERANDEREN VAN DATUM | |||||||||
Eerst een blad invullen voor verandering van datum van de twee ploegen en terug binnen doen | |||||||||
in de zetel van interclub ten minstens 1 week op vorrand zo niet kijken met de verantwoordelijk | |||||||||
van de interclub | |||||||||
De thuisploeg zal moet zorgen voor scheidsrechter blad binnen te geven in de zetel van interclub | |||||||||
zo vlug mogelijk , gelieve die dagen te respeteren in verband voor u een ook voor de interclub | |||||||||
kan zo vlugger het klassement opstellen | |||||||||
Er wordt aan de clubs gevraagd , schijnbaar dronken spelers niet op te stellen dit in het belang | |||||||||
van het goede verloop van de wedstrijd. | |||||||||
VERGADERINGEN | |||||||||
De verantwoordelijke van interclub kijkt uit voor het vastleggen van DATA.. UUR.. PLAATS van de | |||||||||
vergaderingen , liefst op een kalme plaats ( zaal ) . Iedere club moet vertegenwoordigd zijn | |||||||||
zoniet boete ( zien boete ) | |||||||||
max : 2 personen per club verantwoordelijke plus bestuurslid of verantwoordelijk alleen | |||||||||
Als de verantwoordelijke niet kan komen mag hij zich laten vervangen door een bestuurslid | |||||||||
van zijn club maar niet telkens een andere | |||||||||
FORFAIT | |||||||||
Bij forfait van een speler wordt de naam van de ontbrekende speler geschrapt, wordt er geen score | |||||||||
ingevuld en wordt de boete van 7.50 euro te betalen door de ploeg of speler zelf | |||||||||
Bij forfait van de ploeg de scheidsrechter blad invullen door een van de twee verantwoordelijk | |||||||||
die aanwezig is .De scheidsrechterblad invullen wie forfait geeft en juist de naam van de andere | |||||||||
ploeg die aanwezig is . Zo niet gelieve te interclub op hoogte brengen zo vlug mogelijk. | |||||||||
Boete voor forfait van de ploeg is 7.50 euro per spelers ( 7;50 x 8 = 60 euro ) te betalen door de | |||||||||
ploeg of spelers | |||||||||
Bij forfait van een ploeg in de eerste ronde, alle punten van de eerste ronde waar de ploegen | |||||||||
tegen gespeelt hebben zullen afgetrokken geworden. | |||||||||
Bij forfait in de tweede ronde, vanaf eerste match van de tweede ronde,de ploeg die forfait verklaar | |||||||||
zullen alle andere ploegen winnen met 8/0 en het klassement ga zo door ( voor de tweede ronde | |||||||||
iedere ploeg zal 2 punten krijgen, de punten van de eerste ronde blijven er zaal ook boete zijn | |||||||||
Voor de individuele punten | |||||||||
Eerste ronde zal ook de punten van iedere speler afgetrokken worden, | |||||||||
Tweede ronde vanaf de eerste match van de tweede ronde, de punten worden ook afgetrokken | |||||||||
maar juist van de tweede ronde | |||||||||
BOETE : ploeg afwezig op de vergadering zonder verontschuldiging 7.50 euro | |||||||||
Forfait van een speler 7.50 euro / forfait van de ploeg 7.50 x 8 = 60 euro | |||||||||
Scheidsrechterblad vuil 2.50 euro / scheidsrechterblad niet goed ingevuld 2.50 euro | |||||||||
Scheidsrechter blad niet binnen op tijd 5 euro | Veel succes aan allemaal . | ||||||||
REGLEMENTS INTERCLUB RENAIX
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Le 01 SEPTEMBRE 1993, et pour une durée indéfini une union portant le nom
INTERCLUB - RENAIX a été édifié.
Responsable de l' entente
BRUYNEEL MAURICE
menbre : un delégué par club.
En cas de probléme:
et que le responsable de L'INTERCLUB ne parvient pas a resoudre
Le responsable fera appel au responsable des clubs qui ont commencer
L' INTERCLUB ( 01 SEPTEMBRE 1993 ). probléme entre équipe ou joueurs ,
l' équipe ou joueurs qui seront concerner seront convoquer pour expliquer
leur cas si il en a un, et qui quitteront par aprés la réunion pour que le comité
prendre une décision.
COMPETITION.
------------------------
Deux semaines avant le premier match, le calendrier sera en possesion des clubs .
debut de la conpétition : AOUT
fin de la conpétition : JUIN
La compétition aura lieu le VENDREDI ou le SAMEDI a 19.00 heures
Selon le calendrier , les équipes qui ne peuvent jouer a une date indiqué,
peuvent changer de date ( les deux équipes doivent étre d' accord )
mais on peut changer de date, mais avant la date qui a été fixé, ou a voir avec le
responsable de l' interclub, tout les matchs qui sont changer le responsable de
l' équipe doit avertir le responsable de l' interclub et cela au moins une semaine
avant la date qui avait eté prévu.
DIVISION des POINTS : gagné = 2 points
égalité = 1 point
perdu = 0 point
classification des clubs :
Selon les points obtenu, en suite selon le taux des victoires,
et au cas encore d'égalité il aura un test match sur billard neutral
qui sera désigner par le responsable de l' interclub.
cotisation des joueurs : gagné avec 2- 0 = 3 points
gagné avec 2- 1 = 2 points
perdre avec 1- 2 = 1 point
perdre avec 0- 2 = 0 point
classement pour les joueurs:
selon les points obtenu, ensuite selon les victoires au cas encore d' égaliter il
aura un test match a jouer, aussi sur un billard neutral qui sera désigner par
le responsable de l' interclub.
REGLEMENT DU JEU ( en général )
---------------------------------------------------------
1. Le club jouant a domicile est obligé de laisser le billard libre une demi- heure
avant le premier match ( a partir de 18 h 30 ) pour que l' équipe adverse
puisse s' entrainer.
De 18.00 h a 18.30 h pour l équipe local / de 18.30 h a 19.00 h l équipe visiteur
2. Le jour du match un reglement doit étre a la disposition de l' arbitre.
3. les deux capitaines d' équipes auront au plus tard a 18 h 45 remplie la feuille
des joueurs ( 8 au total + 2 a 4 reserves ) on remplit les noms des adversaires
dans l' ordre obtenu sur la feuille de l' adversaire.
4. Au plus tard la premiere parti s' engage a 19.00 h , les matchs se suivent dés ce
moment comme indiqué sur la feuille.
Si un des joueurs est absent il aura 10 minutes d' attente apres les 10 min
le premier résérve sur la liste prendra sa place
Si aucun réserve ne se présente , le match est déclaré comme perdu.
Si néamoins les deux capitaines s' entendent pour differer un match et d'attendre
j'usqu'a ce que les joueurs sont en place , ce match peut encore étre disputé.
En attente des dits joueurs, on continue la liste.
5. Apres le 4 e joueur une pauze sera faite de + - de 15 minutes
pendant la pauze l' équipe local peut faire une tombola ou divers chose
le tirage de la tombola peut se faire aussi pendant la pauze ou apres le 8e joueur
ou pendant le concours a condition de ne pas déranger les joueurs qui seront
occuper de jouer leur partie.
on ne peut pas non plus vendre des cartes de tombola ou autre chose
pendant la pauze, celle la est réserver pour l' équipe local.
néamoins quand l' équipe local a fini, on peut vendre ses cartes.
6. IL est aussi interdit de jouer sur le billard pendant la pauze, aussi bien pour les
joueurs que supporters
7. A la fin du concours les deux capitaines et l' arbitre principal signe la feuille
d' arbitrage et font savoir les eventuelles remarques au verso de cette feuille.
L'ARBITRAGE:
------------------------
1. IL sera désigné par le club visité, il peut évidament étre membre du club visité
et disputer son match pour ce club, a condition que pour ce match une autre
personne fait office d'arbitre.
2. IL remplit toujours lui- meme la feuille d' arbitrage.
il doit étre sévért, mais suivre sportivement le réglement qu'il est sensé de
connaitre.
3. Plusieurs arbitres peuvent figurer, mais un d' eux reste l' arbitre principal et donc
entiérement responsable du déroulement du concours.
4. Local a deux équipes ou plus , un arbitre de l' équipe A peut arbitrer pour son
équipe . B ou plus de meme équipe B pour équipe A.
5. Quand une manche est fini il note le resultat et remet les billes restantes dans le
billard , ainsi on évite l' exercice avec les billes restantes.
6. Si un arbitre commet a plusieurs reprises des fautes grave , la partie adverse peut
réclamer un autre arbitre pour diriger le match.
7. IL doit éviter que le joueur , dont ce n' est pas le tour a jouer , puisse influencer
la partie adverse qui joue.
REGLEMENT DU JEU.
----------------------------------
1. On joue selon le systéme : BILLE - BANDE - BOUCHON .
2. On place les billes rouges du coté du trou rouge, et les billes blanches trou blanc
3. Les visiteurs jouent la premiére manche avec les billes rouges et la deuxiéme
manche avec les billes blanches, si il y a une troisiéme manche les visiteurs
choissisent la couleur avec laquelle ils veut jouer.
4. Pour commencer le jeu l' arbitre compte doucement 1.2.3. ( et non 3.2.1.)
sur le ton de trois les deux joueurs jouent en meme temps sur la bande de gauche.
5. Le joueur dont la bille est le plus prés du but adverse continue, si les deux billes
des adversaires entrent au but, on dégage en meme temps , la aussi l' arbitre
recontera a nouveau 1.2.3. et on dégage de l' intérieur vers l' extérieur, celui
qui est a ce moment le plus prés du but continue a jouer .
6. A la montée l' arbitre compte 1.2.3. les joueurs ne monte pas ensemble l' arbitre
fera recomencer si apres 3 fois la meme faute l' arbitre prendra la bille du joueur
qui fait la faute et la mettra au point de pénalisation ( milieu) et l'autre joueur
continuera.
Attention quand les 2 billes sont parti, l'une bille rentre au but et l'autre n' arrive
pas la bande ( fausse queue ou jouer trop doucement ou etc..) la bille qui est
rentrer dedans sera valable, et la bille qui na rien toucher ira au point de pénal-
isation ( milieu ) et le joueur passe son tour et le jeu continue.
7. Aprés la montée aucune bille n'est marqué ou un joueur marque une bille
on peut choisir son coter pour dégager mais toujours de l' intérieur vers l'extérieur
dégager et rien toucher est considérer comme jouer , et la bille revient a sa place
et le joueur passe son tour , de meme dans le jeu il faut toucher quelque chose
BILLE - BANDE - BOUCHON ou sinon la bille est remis a sa place et le joueur
passe son tour.
8. Le dégagement se fait toujours de l' intérieur vers l' éxterieur a ce moment la ,
une bille se trouve en dessous de SEPT cm de la bande , on retire la bille et le
joueur dégage son jeu. Une fois dégager l' arbitre remet la bille a sa place, a ce
moment la si une autre bille se trouve sur la meme place, l' arbitre qui a la bille
en main la mettra dans le bac a ce moment la le joueur a qui sa bille est dans le
bac veut jouer sa bille demande a l ‘ arbitre pour prendre sa bille hors du bac
et retire l’autre bille et le joueur joue sa bille une fois jouer il remet la bille de
l’adversaire a sa place et le jeu continue normalement
SITUATIONS SPECIALES.
-----------------------------------------
Billes sortie du billard
------------------------------------
1. Quand on sort sa propre bille du billard, cette bille est remise au point de
pénalisation et on perd son tour.
2. Quand on sort une bille de l' adversaire du billard, cette bille est replacé a sa
place initialle, mais la bille du joueur qui fait la faute ira au point de pénalsation
et passera son tour. Si a ce moment la le joueur qui fait sortir la bille de son
adversaire et sa bille rentre dedans , la bille marquer ne sera pas valable , a ce
moment la l' arbitre récupérera la bille et la mettra au point de pénalisation
et aussi l' arbitre devra remettre tout les billes bouger a leur place ( le joueur qui
fait la faute payera les 0.50 cent ) et il passera son tour.
3. Si une bille se trouve deja au milieu et un joueur joue une bille hors du billard
l'arbitre mettra la bille dans le bac, hors a ce moment la le joueur a qui sa bille
se trouve dans le bac veut jouer sa bille il demande a l' arbitre et l' arbitre prendra
la bille du milieu dehors placera l' autre bille le joueur joue sa bille et l' arbitre
remet la bille de nouveau au milieu et le jeu continue.
JOUER AVEC LA BILLE DE L' ADVERSAIRE
---------------------------------------------------------------------------
1. Quand on joue avec la bille de l' adversaire on perd son tour et tout les billes joués
seront replacés a leur place, meme s' il y a une bille de marquer la bille sera
récupérer ( le tansgresseur paye).
2. L' arbitre doit toujours répondre au joueur qui demande avec quelle couleur
qu' il joue.
JOUER SUR SA PROPRE BILLE
-------------------------------------------------------
1. Quand on joue sur sa propre bille on perd son tour et la bille joué est mise sur
le point de pénalisation, toutes les autres billes seront remis sur leurs places
initiales. Si on fait un but suite a un coup pareil la bille sera resortie et mise au
point de pénalisation. ( le trangresseur paye )
PIED A TERRE
-------------------------------
Pendant qu' on joue on doit garder un pied par terre, sinon on encoure la meme
sanction qu'au point précédent.
TOUCHEE
-----------------------
1. Un joueur qui touche une ou des billes avec la queue, un membre ou une parti des
habits perd son tour et la bille touchée est remise sur sa place initiale.
2. Le joueur joue marque une bille, et en se retirant touche une bille ou des billes
la bille marquer ne sera pas valable, la balle sera récupérer et mise au point de
pénalisation et le joueur passe son tour. ( le trangresseur paye )
POUSSEE
------------------------
1. Une poussee se fait au moment que la queue est encore en contact avec la bille
avec laquelle on joue et que celle-ci touche encore une autre bille.
2. Si on fait une poussee on perd son tour et la bille du transgresseur est remis au
point de pénalisation.
BILLE MIS EN DIRECT
------------------------------------------
1. Quand un joueur met sa bille en direct l' adversaire peut mettre deux billes au
but il en indique une lui meme la deuxiéme est indiqué par l' autre joueur.
2. Si un joueur met sa derniére bille en direct il perd la manche, malgré le nombre
de billes qui restent a l' adversaire.
DEGAGEMENT DES BILLES.
-----------------------------------------------------
Celui qui met une bille en dégagant continue de jouer.
METTRE DEUX BILLES EN MEME TEMPS
-----------------------------------------------------------------------
1. Quand un joueur mets deux billes en meme temps ( un des siens et un de l' adve-
rsaire, il continue a jouer malgré l' ordre des billes tombés.
2. Si les deux joueurs restent avec une bille et l' un des joueurs mets les deux billes
le joueur qui joue est gagnant.
LA DERNIERE BILLE
---------------------------------------
La derniere bille peut - étre prise en cadeau.
BILLE RENTRANT AU TROU
.............................................................
la bille doit rouler dans le trou , si la bille rentre au trou en bondissant elle ne sera
pas valable, on retire la bille et sera remis au milieu faute grave et celui qui fait la
faute payera les 0, 50 cent pour recuprer la bille
GENERALITES.
--------------------------
La partie visité doit faire en sorte que le public ne puisse influencer le concours.
prevoir assez de place pour les joueurs.
INTERDIRES LES REMARQUES ET INDIQUATIONS DU PUBLIC.
Les réglements locaux concernants les amendes restent en viguer.
Chaque équipe rentre une liste des joueurs inscrits au moins deux semaines avant
le debut de la conpétition. Cette liste ne peut- etre changée durant toute la
conpétition. Sur cette liste peuvent figurer un nombre indéfini de joueurs , un
membre ne peut jouer qu' avec une équipe, si son nom figure, volontairement ou
involontairement sur deux liste, il sera exclu de la conpétition pour le club donc
il a joué en premier, s' il joue encore pour un autre club il est considérer comme
non affilié.
Toutes les équipes seront en possession des listes des équipes adverse.
Ainsi il y aura controle sur le fait si les joueurs sont oui ou non affilié.
FEUILLES D' ARBITRAGES.
Pour les feuilles d' arbitrages
LES MATCHS JOUER LE VENDREDI SOIR la feuille d' arbitrage doit étre rentrer
le SAMEDI AVANT- MIDI au local MERCATOR avant 12 heure
LES MATCHS JOUER LE SAMEDI SOIR la feuille d' arbitrage doit étre rentrer
le DIMANCHE AVANT- MIDI au local MERCATOR avant 12 heure
Les équipes qui ont changer leur date, l' équipe local devra remettre au plus vite
LA FEUILLE D'ARBITRAGE au local MERCATOR
SI POSSIBLE VEILLER RESPECTER LES JOUR POUR QUE LE COMITE PUISSE
FAIRE AU PLUS VITE LE CLASSEMENT ET VOUS LE PROCURER.
On demande aux clubs de ne pas faire jouer des joueurs en etat d' ivresse ceci
pour le bon développement du jeu.
Si on présume qu' un joueur ne figure pas sur la liste ou qu' il figure sur une autre
liste on le mentionne au verso de la feuille d' arbitrage.
La commission de réclamations ferra une enquéte
REUNION
Le responsable de l' interclub regardera pour les dates, heures,lieu pour chaques
reunion et si possible lieu calme ( salle) chaque club doit étre présents ou une
amende sera donné ( voir point amende )
MAXIMUM 2 PERSONNE PAR CLUB, soit le responsable plus un de son comité
soit le responsable seul
si le responsable de l' équipe ne sais pas venir
il envoie un autre a sa place, mais pas a chaque reunion quelqu'un d' autre
et qui fait aussi membre de son comité.
AMENDE
1. EQUIPE ABSENT A LA REUNION SANS MOTIF 7.50 euro
2. FORFAIT D'UN JOUEUR A PAYER PAR LE CLUB 7.50 euro
si tout l équipes ne joue pas 7.50 euro par joueurs 7.50 X8 = 60 euro
et payer avant le match suivant ou une AMENDE de 1 euro sera ajouter et ainsi
de suite.
3. FEUILLE D' ARBITRAGE PAS PROPRE 2.50 euro
4. FEUILLE D' ARBITRAGE PAS BIEN REMPLI 2.50 euro
5. FEUILLE D' ARBITRAGE PAS RENTRER A TEMPS 5 .00 euro
FORFAIT
Un joueur qui sera donner forfait le jour du match on fera une ligne en travers
son non et on ne renpli rien comme point et une amende sera donner de 7.50 euro
Un forfait d' une équipe au premier tour, tout les points du premier tour seront
enlever des équipes qui ont jouer contre et on fera comme si l' équipe n' avait pas
jouer.
Forfait au deuxiéme tour tout les équipes gagneront de 8- 0 et le classement
continuera ( donc 2 point a chaque équipe du deuxiéme tour) et les points du
premier tour reste.
POUR LES POINTS INDIVIDUELLE.
Forfait au premier tour tout les points seront retirer.
Forfait au deuxiéme tour a partir du premier match au deuxieme tour les points
seront retirer mais seulement du deuxieme tour.
reunion du 24 octobre 1999 local c.o.c
JOUEURS ( EUSE) PAS INSCRITS
UN Joueurs inscrits sur la liste de match et n’ est pas encore inscrits a l’entente (INTERCLUB RONSE ) sera puni pour une periode ( voir responsable de L’INTERCLUB ) voir la faute du club
ou du joueur .
Quand a l’equipe qui a inscrits le joueur perdera de 8/0 OU 0/8 et une amende sera afflige de 25 euro qui devra etre payer avant le match qui suit merci.
Deze website is met Jimdo gemaakt. Registreer je nu gratis op https://nl.jimdo.com